آموزش نوين آيلتس
 
نويسندگان
لینک دوستان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 33
دیروز : 11
افراد آنلاین : 1
همه : 3942
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است

حدود 3/10 ميليون نفر (همانند سال قبل) در پروازهاي داخلي و خارجي جابجا شده اند. عملكـرد سـال 1378 نـشان. نرم افزار باربري 

مي دهد كه مجموع نشت و برخاست هواپيماها به 419 هزار فروند رسيده كه نسبت به پيش بيني برنامـه (480 هـزار

فروند) كمتر است. تعداد ناوگان نيز به 79 فروند رسيد كه بيش از پيش بيني برنامه (75 فروند) بوده است. در اين سال

حدود 11 ميليون مسافر در پروازهاي داخلي و خارجي جابجا شدند كه 3/8 ميليون نفر مربوط به پروازهـاي داخلـي و

7/2 ميليون نفر مربوط به پروازهاي خارجي بوده است. عملكرد سال 1379 نـشان مـي دهـد كـه نشـست و برخاسـت

هواپيماها در اين سال به 483 هزار فروند، تعداد ناوگان 79 فروند و مسافران جابجا شده در پروازهاي داخلي و خارجي

بالغ بر 5/12 ميليون نفر بوده است[13 .[

در سه سال گذشته احداث عوامل پروازي 6 فرودگاه اراك، ايلام، زنجان، شهركرد، ياسـوج وخـوي بـه اتمـام رسـيده و

فرودگاههاي سبزوار، سراوان و شاهرود نيز در دست تكميل است. همچنـين در سـال 78 و 79 فرودگاههـاي ياسـوج،

زنجان و اراك با حضور رئيس جمهور و همچنين در سال 78 فرودگاه شهركرد توسط معاون اول رئيس جمهور افتتـاح

شد. در مجموع طول كلي باندهاي پروازي كه به اتمام رسيده يا در دسـت تكميـل اسـت حـدود 33 كيلـومتر بـوده و

مجموع كل ساختمانهاي پايانه مسافري و ساختمانهاي جنبي 65 هزارمترمربع است. اعتبارات هزينه شده جهت احداث

فرودگاههاي مذكور در سه سال 76-78 بالغ بر 110 ميليارد ريال است. فرودگاه بين المللي امـام خمينـي (ره) در 35

كيلومتري جنوب غربي تهران واقع شده است. كل مساحت اراضي حدود 13417 هكتار است كه مجموع مستحدثات و

تاسيسات فرودگاه در شمال شرقي اين اراضي به وسعت 2000 هكتار ايجاد مي شوند. باند پرواز فرودگاه به طول 4300

متر و عرض 45 متر و تاكسي وي (WAY TAXI (موازي و ارتباطي باند به طول 8800 متر و عرض 30 متر اسـت.

توقفگاه هواپيماها به مساحت 305 هزار متر مربع است كه امكان توقف 24 فروند انواع هواپيما (پهن پيكر، بدنه متوسط

و بدنه كوچك) را همزمان مقابل پايانه مسافري فراهم مي سازد[12 .[نمودار شـماره 4 تعـداد فرودگاههـاي تجـاري را

نشان مي دهد.

هدف سريع رسيدن به مقصد است

 

«سيما ملتجي» كارشناس مسائل اجتماعي درباره عدم اعلام باربري كرمان استفاده برخي از شهروندان از وسايل حمل و نقل عمومي مي‌گويد: «براساس نظرسنجي‌ها و تحقيقاتي كه از اكثر شهروندان در مناطق مختلف تهران به عمل آمده مشخص شده كه هدف اكثر شهروندان يعني چيزي حدود ۸۰ درصد سريع رسيدن به مقصد است. به عبارت ديگر، بسياري از شهروندان ترجيح مي‌دهند كه با وجود گراني بنزين و مواد سوختي، هزينه بالاي تعميرات اتومبيل و هزينه بالاي خريد طرح ترافيك از خودرو‌هاي شخصي خود استفاده كنند تا به موقع به مقصد برسند.

 

به طور مثال شخص كاسبي را در نظر بگيريد كه مغازه‌اش از محل زندگي‌اش فاصله زيادي دارد و صبح زود بايد مغازه را باز كند تا سفارش‌هايي را كه داده تحويل بگيرد و به كاميون‌ها، و وانت‌ها و خودرو‌هايي كه در انتظارند تا كالا‌هاي سفارشي او را تحويل دهند جوابگو باشد، حالا اگر اين مغازه‌دار دير به محل كارش برسد تصور كنيد در آن خيابان چه ترافيكي ايجاد خواهد شد و چه نگراني و استرسي به وجود خواهد آمد! باربري تبريز يا مثلا شخصي مي‌خواهد سريع به بانك برسد و چك خود را وصول كند يا سپرده خود را افزايش دهد چرا كه چك دارد و بايد حساب خود را تأمين نمايد تا چكش اصطلاحا برگشت نخورد بنابراين بايد هرچه سريع‌تر خود را به بانك مورد نظرش برساند در چنين شرايطي هدف سريع رسيدن به مقصد است و وسايل نقليه عمومي شايد نتواند پاسخگوي نياز اين شهروند باشد.»

 

وي اضافه مي‌كند: «علاوه بر مسئله سرعت رسيدن به مقصد عوامل ديگري نيز وجود دارد كه شهروندان را از استفاده و به كارگيري وسايل حمل و نقل عمومي باز مي‌دارد از جمله اينكه برخي از تاكسي‌هاي درون شهري هنوز پرايد هستند كه امكان نشستن سه نفر در پشت اين خودرو مخصوصا براي بانوان وجود ندارد و با مشكلاتي مواجه مي‌شوند همچنين طراحي برخي از اتوبوس‌هاي بي‌آر‌تي به گونه‌اي است كه در بخش بانوان صندلي‌هاي كمي وجود دارد و اكثر بانوان بايد تمام طول مسير را ايستاده طي كنند كه اين مسئله براي افراد سالمند و بيمار يا معلول با مشكلات زيادي مواجه است. اين نوع عدم تجانس فرهنگي خودرو با شهروندان باعث مي‌شود كه استقبال عمومي از ناوگان وسايل حمل و نقل عمومي كاهش يابد.»

 

نقش حمل و نقل  باربري انلاين در توسعه اقتصادي

 

بخش حمل و نقل  باربري انلاين دو نقش اساسي در اقتصاد كشور دارد. اولين نقش و كاركرد بخش حمل‌ونقل، اثر مستقيمي است كه به عنوان يك فعاليت اقتصادي بر رشد اقتصادي و ايجاد اشتغال مي‌گذارد. در واقع، بخش حمل و نقل  باربري انلاين به عنوان مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي اقتصادي با ارائه خدمات حمل و نقل  باربري انلاين ريلي، هوايي و دريايي، همانند ساير فعاليت‌هاي اقتصادي، ارزش افزوده ايجاد مي‌كند و در رشد اقتصادي و ايجاد اشتغال كشور سهم دارد.

 

نقش حمل و نقل  باربري انلاين در توسعه اقتصادي

 

   حميد آذرمند- تحليلگر اقتصادي: بخش حمل و نقل  باربري انلاين دو نقش اساسي در اقتصاد كشور دارد. اولين نقش و كاركرد بخش حمل‌ونقل، اثر مستقيمي است كه به عنوان يك فعاليت اقتصادي بر رشد اقتصادي و ايجاد اشتغال مي‌گذارد. در واقع، بخش حمل و نقل  باربري انلاين به عنوان مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي اقتصادي با ارائه خدمات حمل و نقل  باربري انلاين ريلي، هوايي و دريايي، همانند ساير فعاليت‌هاي اقتصادي، ارزش افزوده ايجاد مي‌كند و در رشد اقتصادي و ايجاد اشتغال كشور سهم دارد.

 

با نگاهي به حساب‌هاي ملي، سهم ارزش افزوده بخش حمل و نقل  باربري انلاين از توليد ناخالص داخلي چشمگير است تا حدي كه آمارها نشان مي‌دهد، در ۱۰ سال گذشته، به طور ميانگين بالغ بر ۷ درصد از توليد ناخالص داخلي كشور را بخش حمل و نقل  باربري انلاين ايجاد كرده است. اين رقم اثر مستقيم حمل و نقل  باربري انلاين در اقتصاد را نشان مي‌دهد، ولي نقش حمل و نقل  باربري انلاين در توسعه اقتصادي بيش از آن است

دومين كاركرد و نقش بخش حمل و نقل  باربري انلاين در اقتصاد كشور، فراهم‌كردن يكي از كليدي‌ترين زيرساخت‌هاي اقتصادي براي رشد و توسعه اقتصادي ساير بخش‌هاي اقتصاد است. بخش حمل و نقل  باربري انلاين يكي از اصلي‌ترين و مهم‌ترين زيرساخت‌هاي اقتصادي كشور است كه اگر متناسب با اهداف كلان اقتصاد توسعه نيابد، به تنگنايي براي رشد و توسعه اقتصادي تبديل مي‌شود.

 

در اقتصاد ايران، با وجود پيشرفت‌هاي چشمگيري كه در توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل  باربري انلاين صورت گرفته است، هنوز اين بخش يكي از تنگناهاي رشد اقتصادي محسوب مي‌شود. به عنوان مثال در حمل و نقل  باربري انلاين هوايي، مشكل اصلي فرسودگي ناوگان و كمبود هواپيما است.

 

در حمل و نقل  باربري انلاين زميني، مشكل اصلي فرسودگي ناوگان مسافري و همچنين پوشش ناكافي شبكه بزرگراه‌هاي كشور است. در حمل و نقل  باربري انلاين ريلي هم، مشكلات اصلي فرسودگي شديد ناوگان و تأسيسات، كيفيت پايين خدمات و ناكافي بودن پوشش خطوط ريلي در مناطق مختلف كشور است.

 

در واقع، در تمامي بخش‌هاي حمل و نقل  باربري انلاين كشور، هم در زيرساخت‌ها ضعف و كمبود به چشم مي‌خورد و هم مشكل فرسودگي و ناكافي بودن ناوگان وجود دارد، تا جايي كه در حال حاضر زيرساخت‌هاي حمل و نقل  باربري انلاين عمومي كشور، چه حمل و نقل  باربري انلاين مسافري و چه حمل و نقل  باربري انلاين باري، به يكي از اصلي‌ترين گلوگاه‌هاي رشد اقتصادي تبديل شده است.

 

جبران اين عقب‌ماندگي‌ها، هم به لحاظ تأمين مالي و هم به لحاظ محدوديت‌هاي اجرايي، به سادگي ميسر نمي‌شود، به ويژه كه هنوز كشور ما فاقد يك راهبرد و الگوي مشخص براي توسعه شبكه حمل و نقل  باربري انلاين عمومي است.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۵۹:۳۰ ] [ ياسر موسوي ]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By blograz :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب